Webbplatslänkar

På vissa sökresultat på Google så får vissa webbplatser s.k webbplatslänkar. Något som innebär att webbplatsen får större utrymme i sökresultatet, och det blir lättare för användarna att direkt klicka sig in till någon av webbplatsen undersidor direkt från sökmotorresultatet.

Men hur får man då webbplatslänkar till sin webbplats? Google själva säger:

Webbplatslänkar visas bara för resultat när vi anser att de kan användas av användaren. Om strukturen på din webbplats förhindrar att våra algoritmer hittar bra webbplatslänkar, eller vi anser att webbplatslänkarna för din webbplats inte är relevanta i förhållande till användarens sökfråga, visas de inte.

För att din webbplats ska ha en chans att få webbplatslänkar så måste den ha en topplacering på sökordet, vara en etablerad webbplats och ha en bra länkstruktur.

Vilka webbsidor som Google sedan väljer att ta med bland webbplatslänkarna beror på vilka av sida webbsidor som har mest trafik, hur du jobbar med interna och externa länkar, samt om webbsidan är länkad från startsidan. Länktexterna utformas sedan efter vilken <h1> du har valt på webbsidan.

Uppfyller din webbplats nu kraven för att få webbplatslänkar, så är det bara gratulera. Om du däremot inte är nöjd med vilka länkar som Google har valt ut för dig så kan du logga in på ”Verktyg för webbansvariga” där du kan blockera de länkar du inte vill prioritera. Det gäller även att ha koll på dina webbplatslänkar, för Google jobbar ständigt med att förbättra och justera, något som ofta syns på webbplatslänkarna.