Vem är du?

2015-01-08   Sökmotoroptimering  |  5 kommentarer

vem Folk i SEO branschen har ofta väldigt olika bakgrunder, vilket är intressant. Det är inte många som har pluggat sig till sina kunskaper utan det är ofta olika anledningar varför man blir intresserad av SEO. Förutom olika bakgrunder finns det även olika personligheter som jag funderat om. Frågan är, vem är du?

Den ensamma

Att skapa webbplatser började som en hobby för många år sedan när den ensamma fick lite tid över på gymnasiet, sen var hen fast. Nu sitter den ensamma hemma och försörjer sig på affiliate. Den ensamma har alldeles för många webbplatser för att ha fullständig koll. Vilka branscher den ensamma är verksam i är självklart superhemligt, det skulle den ensamma aldrig prata om med någon. Vilket gör det omöjligt att prata arbeta med den ensamma.

Den ensamma tycker att affiliate är en smutsig bransch men det betalar hyran och det bästa av allt hen tjänar pengar när alla andra sover eller dricker öl, vilket ofta påpekas.

Den ensamma tycker ofta att det är ensamt att sitta hemma själv om dagarna och har länge funderat på att försöka få en anställning. Det hade ju ändå varit gott att ha någon att dricka kaffe med på dagarna. Den ensamma hade även sluppit sambons tjat om att skulle skaffa ett riktigt jobb. Men hen tycker ändå det är rätt gott att kunna styra över sin tid, sova länge, hänga på seo-forum.se och jaga länkar hela dagarna. Ibland när den ensamma känner sig för ensam skriver hen transparenta blogginlägg om ett noga utvalt projekt.

Självklart köper den ensamma för många domäner det brukar lindra ensamheten några minuter.

Den anställda

Den anställda har arbetat längre än de flesta i branschen med SEO och hela tiden varit anställd, kanske på mer än ett företag. Den anställda hänger för mycket på twitter och framförallt på #svSEO även om hen tycker att det är samma nivå som flashback är det svårt att låta bli att skriva några tweets med jämna mellanrum, mest för att ingen ska glömma bort den anställda. Den anställda delar allt som företaget skriver i sociala medier, eftersom alla behöver få veta att den anställdas arbetsgivare är den absolut bästa.

Tidigare har den anställde testat på att driva några egna webbplatser något hen kan sakna ibland när hen måste åka till kontoret varje morgon och vara trevlig mot otacksamma kunder. Den anställda handlar fortfarande domäner och har stora planer att någon gång få göra som den ensamma, bestämma över sin egen tid och bara sitta hemma och arbeta.

Den tysta

Syns eller hörs inte någonstans. Finns den tysta ens?

Den högljudda

Den högljudda har arbetat med SEO i ett par år och är duktig på det, i alla fall får den högljudda alla andra att tro det och det är minst lika viktigt. Den högljudda vill gärna berätta för alla hur duktig hen är och är därför ständigt är aktiv i alla forum och kanaler på nätet. Om det påverkar tiden med kunderna är oklart.

Skulle någon skriva något som hen inte håller med om när det gäller SEO har de givetvis helt fel. Det är den högljuddas ord som är de rätta, det är ju hen som är experten. För den högljudda handlar SEO om länkar och att vinna på Google, inget annat. Allting ses som en tävling och målet är att visa alla att hen kan och vet allt. Konverteringsoptimering och Google Adwords är inget den högljudda sysslar med, hur skulle det se ut? Det är ju SEO som den högljudda är expert på.

Den intresserade

Den intresserade är anställd av något större industriföretag där SEO bara är en liten del av den intresserades arbetsuppgifter. Men vad gör det, hen läser allt som går att läsa och drömmen är att arbeta med SEO på heltid. Ser upp till de högljudda och håller med i allt som skrivs. Den intresserade har även en privat blogg och skriver lite för ofta om SEO för att ha tid med annat. Fast hen inte får blir det även bloggande på arbetstid mest för att kunna vara först ut med det senaste, det är ju då uppmärksamheten i sociala medier kommer och det gör den intresserade så lycklig. Den intresserade får det att låta som hen har jobbat många år i branschen men har egentligen aldrig haft något större kundprojekt, något som är den högsta drömmen som förhoppningsvis kommer få upplevas en vacker dag.

Den lilla företagaren

Den lilla företagaren har en liten enskild firma registrerad som knappt går runt men i den lilla företagarens värld driver hen det största och bästa SEO-företaget i hela branschen.

Den lilla företagaren har lyckats få in några kunder som gör att det går att fakturera en liten slant som räcker till hyran varje månad. Och det är tur, för den lilla företagaren ingen aning om hur det går till att hitta nya kunder och hoppet är att kunderna ska hitta den fantastiska bloggen. Självklart hänger den lilla företagaren för mycket på twitter det är också här hen har sina kompisar och de håller ständigt med varandra i allt som skrivs. Den lilla företagaren älskar uppmärksamheten på twitter, det får hen att må bra och känna sig rätt duktig. Nu måste den lilla företagaren bara firman att gå runt.

  • Bernt Johansson

    ”Den Tysta” finns absolut, men det ligger väl i sakens natur att inte så många vet om dessa? 😀

  • skribentus

    Vem är du själv?

  • Helt klart ”Den anställda”. Du´rå?

  • Marcus

    Skulle också säga att den tysta finns. Eller kanske den anställde inom annan bransch som försöker ha det som sidoverksamhet, i egen firma eller inte.

  • Skribentus

    Simon: Måste väll säga den tysta. Tog mig 11 dagar att svara på din fråga. Jag skriver i stort sett inget på twitter, facebook eller egen blogg. Känns lite som att skribenter överlag yttrar sig betydligt mer sällan än de som jobbar med SEO dagligen. Vi är i samma bransch men det är optimerarna som optimerar sina inlägg ofta och tydligt.