Välj rätt i framtiden – satsa på sökmotoroptimering

boy

Jag hade en gång en dröm att få arbeta på en reklambyrå. Det var långt innan sökmotoroptimering var etablerat. Men hade det varit etablerat hade jag inte velat arbeta med det ändå. Det hade förmodligen låtit för tråkigt och enformigt.

Idag behövs det folk som kan och vill arbeta med sökmotoroptimering. Det finns många lediga tjänster ute och det verkar vara svårt att hitta personal. Kanske är det delvis för att sökmotoroptimeringsbranschen tyvärr framställs som en smutsig bransch med många knepiga metoder för att få en webbplats att synas. Men jag lovar dig, det fungerar inte så längre.

För att lyckas på webben idag måste du förstå hur allt fungerar och hänger ihop. Det handlar inte om att kunna ändra och justera en titel eller ösa på med inlänkar. Du måste förstå helheten på webben, att din webbplats är en del av ett större sammanhang där just webbplatsen förmodligen ska bli en plats där du ska tjäna pengar.

Jag har arbetat under några år nu med sökmotoroptimering och för varje dag som går så flyttas fokus bort från positionerna till att handla om helheten. Det blir mindre och mindre fokus på just sökmotoroptimering och mer om att sälja sin kunskap och erfarenhet för att kunden ska lyckas på webben på bästa sätt. Det innebär ofta att vara en strategisk partner som hjälper kunden att ta rätt beslut vid rätt tillfälle.

Så mitt tips är att lär dig sökmotoroptimering från grunden, fokusera inte bara på positioner och titlar utan lär dig helheten så kommer du kunna få ett inspirerande yrke framöver oavsett om det är inhouse på ett företag som konsult eller på en reklambyrå. Jag lovar dig, det är inte så tråkigt som det kanske låter. Lycka till!