Vakna webbyråer

2013-02-03   Sökmotoroptimering  |  4 kommentarer

Varför finns det inte fler anställda sökmotoroptimerare på webbyråer? På byråer finns (oftast) en uppsättning med personer med fina titlar men det är för sällan det finns en anställd som har sökmotoroptimering som kompetens. Den kunskapen hämtas in externt.

Det finns många duktiga sökmotoroptimerare där ute. Problemet är att de oftast anlitas som en enskild komponent istället för vara inblandade från start i projektet. De får inte chansen att vara med från början och sätta upp en genomtänkt strategi. Vilket blir sämre för alla inblandade.

thanko-retro-usb-mp3-clock-1

Frågan är om 2013 kommer bli året då webbyråerna inser vikten av en bra sökmotorstrategi. Att tänka på helheten.

Jag vet att det finns många webbyråer som är väldigt duktiga på det idag. Absolut. Men överlag tycker jag kompetensen saknas på webbyråer.

Och det är konstigt.

  • Om de ändå kunde hämta in kunskapen externt. Under mina år i branschen ser jag snarare att de kör utan att ta in extern hjälp. Och får de extern hjälp så är de fruktansvärt motvilliga till att göra som de får råd om inom SEO.

  • Då har vi ungefär samma bild av hur det fungerar. Hoppas givetvis det kommer bli bättre framöver.

  • W2Best

    Nu är det 2015 och inget har hänt på den här punkten tycker jag. Vad tänker du? Tycker fortfarande de flesta (med några undantag) webbyråer struntar i att ha ett ordentligt SEO-fokus och definitivt inte anställer någon med kompetensen.

  • Tycker fler webbyråer inser sin begränsning och hänvisar till rätt kompetens men det finns fortfarande mer att önska absolut.