Utvärdera kampanjer i Google Analytics

Idag använder de flesta företag många olika digitala kanaler för att nå ut med sin marknadsföring. Detta innebär tyvärr att många inte vet vilka kanaler som fungerar bra och vilka som fungerar mindre bra. Utan många kör på som de alltid gjort genom att publicera inlägg på t.ex Facebook, LinkedIn och kanske även något pressmeddelande ibland i och med att det alltid har fungerat. Men kanalerna och kampanjerna måste utvärderas och mätas för att kunna få ännu bättre resultat framöver och för att veta vilka kanaler som ska prioriteras.

Genom att använda sig av UTM-taggning på sina länkar går det att skicka in mer data i Google Analytics för att efteråt kunna analysera vilka kampanjer och kanaler som drivit mest besökare och även få mer information om vilken målgrupp som konverterar bäst. Vilket är ovärderlig information för alla som arbetar med webbanalys.

 

Skapa en URL

För att skapa en länk som ger dig mer information i Google Analytics om dina kampanjer så har Google ett eget verktyg, Google URL Builder. Här finns ett formulär där du fyller i dina önskade parametrar och det genereras sedan en URL som du kan använda i olika kanaler och för olika kampanjer.

Här går det även direkt få ut en Short Link vilket kan vara snyggare att använda sig av istället för den något längre URL:en. Både fungerar givetvis lika bra.

Alla parametrar behövs inte fyllas i men jag rekommenderar er att följa i följande:

  • Campaign Source  – Används för att indentifiera vilken källa, tex Facebook.
  • Campaign  Medium – Används för att indentifiera vilket medium, tex cpc eller email.
  • Campaign Name – Används för att indentifiera namnet på kampanjen, tex vinterrea.

 

Utvärdera i Google Analytics

För att utvärdera och följa kampanjerna i Google Analytics klickar du dig fram till Kampanjer i menyn som finns under Förvärv. Du kan även hitta datan under Förvärv – > All trafik -> Källa/medium. Här kan du nu följa alla kampanjer och göra din analys av datan för att nästa gång skapa en ännu bättre kampanj.

Vill du ha en ännu bättre instrumentpanel för dina kampanjer rekommenderar jag att ni tar fram en instrumentpanel i Google Data Studio.