Tänk som en e-handlare

tänk som en e-handlare

Det finns en kategori webbplatser som gör det väldigt bra på nätet och som ligger steget före många andra när det gäller att genera affärer på nätet och det är kategorin med e-handlarna. Det är kanske en självklarhet för många att e-handlarna har fullständig kontroll på sin utgifter och inkomster på webbplatsen, vilka kanaler som är mest lönsamma och vilka sökord som generar mest inkomst på Adwords för att ta några exempel. De flesta e-handlarna gör det här väldigt bra och det är ett måste för dem att ha kontroll på sina siffror för att de ska kunna överleva i långa loppet, konkurrensen är stenhård.

Om nu e-handlarna ligger steget före betyder det även att några ligger steget efter och fortsätter vi generalisera så skulle det i så fall vara alla andra webbplatser som inte säljer någon produkt. Självklart är inte alla steget efter men det är många som fortfarande inte har kontroll på sin webbplats utan den finns där ute på nätet utan en genomtänkt strategi och utan en aning om vad den generar i intäkt eller vad den har för mål att leva upp till.  Men även om du inte säljer en produkt bör du ha samma koll på dina siffror som en e-handlare.

Lita in på magkänslan

En av de bästa sakerna med en webbplats idag är att allt går att allt går att mäta. Detta innebär i sin tur att du inte behöver gissa vad som fungerar på webbplatsen och vad som inte fungerar. Härligt!

Du sitter nämligen på facit i ditt statistikverktyg vilket måste utnyttjas. Tyvärr är det fortfarande allt för många som än i dag gör om webbplatsen och litar på sin magkänsla. Det kan bli jättebra men det kan också bli jättedåligt i slutändan, tyvärr. Så hoppa över magkänslan och gör om webbplatsen genom att förlita dig på information kring dina besökare idag.

Tre viktiga steg

Om du tidigare har gått på magkänslan som många andra tycker jag att du ska testa de här stegen nästa gång.

  • Analys
  • Strategi
  • Uppföljning

Börja med att göra en ordentlig analys av besöksstatistiken av hur det ser ut idag. Analysera gärna data för ett helt år för att ta få med säsonger och trender som kan uppstå. Har du inte gjort det tidigare eller har full koll på din data kommer du förmodligen bli förvånad av hur det ser ut.

När analysen är gjord är det dags att göra en strategi för hur vi får besökarna att göra det vi vill att dem ska göra. Självklart ska detta vara mätbart. Är det inte mätbart är det svårt att följa upp och utvärdera efteråt om målen uppfylldes. Glöm inte tänka som en e-handlare, även om du inte själv säljer varor på din webbplats så har målen olika värde, precis som produkter för en e-handlare. Specificera upp värdet och målen i Google Analytics, vilket gör att det kommer bli betydligt enklare för dig att utvärdera webbplatsens lönsamhet efteråt.

Att ständigt utvärdera och följa upp webbplatsens mål behövs för att du ska kunna göra de förbättringar och justeringar som krävs för att webbplatsen ska bli lite bättre. Uppnås inte målen som är uppsatta? I så fall går det göra några förändringar? Testa, utvärdera och förbättra hela tiden precis som e-handlarna gör.

Så mitt tips är att sluta lita på magkänslan – det blir ofta helt fel.