Tänk på riskerna

Förra veckans snackis i SEO-världen handlade om hur Interflora (i Storbritanien) fått ett rejält straff av Google för att de förmodligen har köpt länkar. Något som går emot Googles riktlinjer men som ”alla” mer eller mindre erbjuder.

Att en webbplats så gott som försvinner från Googles sökresultat innebär ofta stora problem för en verksamhet. Skulle det vara en e-handel skulle det mer eller mindre vara döden för verksamheten beroende på hur lång tid det tar att komma tillbaka.

833359213

Berätta om riskerna

Jobbar du med ett företags närvaro i sökmotorerna är ett straff hos Google bland det värsta som kan hända. Därför måste du lyfta riskerna som finns för kunden speciellt om du ska jobba mycket med inlänkar. Berätta vad du ska göra och vad som kan hända. Kunden måste vara medveten om att det finns en risk oavsett hur stor den är.

För att du ska nå toppen krävs att du tar en risk och nästan alltid är det värt det. Skulle däremot något hända är det bäst för båda parter om kunden varit medveten om riskerna innan projektet startade.