Tack för julklappen, reklambyråer och webbyråer

Tack för julklappen

Det är många på webbyråer och reklambyråer som genom åren har ”sett ner på oss” som arbetar med sökmotoroptimering. Vi har fått ett rykte om att bara sitta och skaffa inlänkar till kunderna. Det är möjligt att många har och arbetar fortfarande enligt den metoden. Men idag handlar det om så mycket mer än att skaffa inlänkar och det borde många byråer inse.

Jag tycker att man allt oftare stöter på dåliga webbplatser. Lösningar som på ytan ser väldigt bra ut men när man börjar titta närmre på är det en djungel av olika domäner, språk som inte fungerar, och webbplatser som ibland inte ens är indexerade. För att ta några exempel. Ju större kunderna är desto mer problem brukar man stöta på. Tyvärr.

Det är just detta som de flesta kunderna nu börjar inse. Att de behöver anlita någon som från början kan vara med och skapa en webbplats som hjälper dem att synas på internet, en webbplats som kan konvertera besökarna och skapa affärer. De har inte råd att vänta och göra justeringarna efter lanseringen. Förutom ökade kostnader som det ofta innebär att göra justeringarna efteråt risker de även att tappa alla befintliga placeringar på Google. Vilket är rena döden för många företag.

Alla webbplatser är givetvis inte dåliga. Det finns många webbyråer som gör det väldigt bra och att få arbeta med dessa webbplatser innebär att man redan från början kan börja på en högre nivå, justera detaljerna och se till att besökarna konverterar.

Kan tyvärr inte riktigt med att tacka alla reklambyråer och webbyråer där ute som skaffar oss jobb. Men det kanske jag borde. Tack för julklappen!