19 juni

Välj dina motståndare

Välj dina motståndare

Det pågår just nu en omröstning på sökmotorkonsult.se om vilket som är Sveriges svåraste sökord. Där finns ord som poker, casino, hotell och även sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är ett sökord som innebär respekt att ranka högt på i branschen och det bloggas och twittras mycket om förändringar som sker på sökordet. Det finns många andra sökord […]

13 maj

Sökmotoroptimering är för alla

Sökmotoroptimering är för alla

Sökmotoroptimering är för alla företag, stora som små. Har du en webbplats måste du se till att du syns på viktiga sökord oavsett hur litet eller stor företag du har. Det slår mig ofta hur svårt det kan vara att hitta mindre lokala företag via Google. Arbetar du med din lokala sökmotoroptimering finns det affärer […]

22 april

Indexering av webbplats

Vid en lansering av en helt ny webbplats vill du att Google ska indexera din webbplats så fort som möjligt. Görs inte detta kommer du inte få några besökare från sökmotorn för är den inte indexerad finns den inte. Att få en webbplats indexerad tar ett par dagar och du kan hjälpa Google genom en […]

17 mars

Kolon i titeln

Kolon i titeln

En av de mest viktigaste parametrarna när det gäller sökmotoroptimering är din title. Det är viktigt att den är bra och du har säkert lagt ner funderingar hur din ska utformas för att få en bra placering och klickfrekvens i sökresultatet. Jag brukar utforma titlarna med tecknet ”|” som skiljer sökord med varumärket. På senare […]

26 februari

Tänk på riskerna

Tänk på riskerna

Förra veckans snackis i SEO-världen handlade om hur Interflora (i Storbritanien) fått ett rejält straff av Google för att de förmodligen har köpt länkar. Något som går emot Googles riktlinjer men som ”alla” mer eller mindre erbjuder. Att en webbplats så gott som försvinner från Googles sökresultat innebär ofta stora problem för en verksamhet. Skulle det […]

19 februari

Investera rätt

Investera rätt

Det är stor skillnad på vilka metoder som används för att hjälpa företag öka deras synlighet på Internet. Vad som är rätt eller fel tänker jag inte ge mig in på nu. Däremot jämför kunder ofta tjänster och metoder som är helt olika varandra när de ska driva trafik till sin webbplats. Vilket gör det […]

3 februari

Vakna webbyråer

Vakna webbyråer

Varför finns det inte fler anställda sökmotoroptimerare på webbyråer? På byråer finns (oftast) en uppsättning med personer med fina titlar men det är för sällan det finns en anställd som har sökmotoroptimering som kompetens. Den kunskapen hämtas in externt. Det finns många duktiga sökmotoroptimerare där ute. Problemet är att de oftast anlitas som en enskild […]

25 januari

Leverera besökare åt kunden

Det är viktigt att redan från början i projektet diskutera med kund hur de ska få besökare till sin webbplats. Köper de inte bara sökmotoroptimering är det viktigt att få kunden att förstå att det från början måste finnas en strategi för hur besökarna ska hitta till webbplatsen. Även om det ibland kan vara svårt […]

10 december

Google Maps inomhus

Att Google Maps numera även visar insidan av byggnader visste jag om. Däremot har jag inte sett något exempel från Sverige förrän idag. Jag har inte heller letat så det är möjligt att det finns många bra exempel där ute. Jag blev däremot lite förvånad när Bowling Arena i Jönköping har fått med insidan av […]

6 december

HV71 – Sveriges populäraste elitserielag

Då var det dags igen för Google att presentera de populäraste söktrenderna 2012. Fast det är en månad kvar av året, men det verkar inte spela någon roll. All statistik hittar ni i alla fall i detta pressmeddelandet. Det som är roligt för mig som bor och är född i Jönköping är att HV71 är […]