Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, som ofta förkortas SEO (search engine optimization) innebär att din webbplats optimeras för att få en så bra placering som möjligt i sökmotorernas organiska lista. Lyckas webbplatsen få en bra placering når ni nya besökare som söker efter just dina produkter eller tjänster. Sökmotoroptimering handlar om att hjälpa och underlätta för sökmotorerna, och i Sverige görs det idag mer än 55 miljoner sökningar varje dag på Google, en siffra som ständigt ökar.

Sökmotoroptimering kan delas in två olika delar. Det du kan göra på din egna webbplats kallas sökmotoroptimering on-page. Den här delen handlar det om att skapa ett relevant innehåll och på ett tydligt sätt berätta för Google vad din webbplats handlar om genom att ha bra och tydlig information och struktur.

Det du gör utanför din egna webbplats kallas sökmotoroptimering off-page och går kortfattat sammanfatta i att det gäller att få länkar till din webbplats. Generellt går det säga att ju mer länkar du har till din webbplats, desto bättre är det.

Jag har arbetat med sökmotoroptimering under många år och hjälpt både stora och små företag att förbättra sina positioner på Google. Har hittar du några av blogginläggen inom ämnet som jag skrivit.