Sökmotoroptimering gör inte underverk

pil

Har du anlitat ett företag som ska hjälpa dig med sökmotoroptimeringen? Kanon, då kan du snart luta dig tillbaka och studera de gröna siffrorna i Google Analytics. Nä, tyvärr jag är ledsen, det fungerar inte så, sökmotoroptimering gör inte ensamt stora underverk även om många fortfarande tror det och även säljer in sökmotoroptimering som något magiskt.

Allt hjälpa en kund med bara sökmotoroptimering innebär allt fokus ligger på placeringar, och efter några månader i topp på sökorden händer det fortfarande inte några stora skillnader i försäljningen. Även om kunden får bra placeringar får de inte valuta för pengarna. De har nämligen köpt sökmotoroptimering för att det ska hjälpa dem få fart på försäljningen och det hjälper inte.

Problemet är att sökmotoroptimering i sig inte gör några underverk, ökad synlighet får inte fart på din försäljning om inte webbplatsen är redo att omvandla besökarna till kunder. Nästan alltid går det att öka försäljningen med nuvarande trafik och kombinerar du detta med mer relevant trafik till din webbplats, det är först då du kan luta dig tillbaka och studera de gröna siffrorna i Google Analytics. Det är kanske inte ens sökmotoroptimering som behövs för att få fart på försäljningen.

Under de senaste åren har mer och mer kunder insett att det är helheten som är det viktiga för att lyckas på nätet. Jag tror att detta innebär att under nästa år kommer vi se väldigt många idag enspåriga och gamla SEO-företag bredda sina kunskaper och tjänster för att hänga med i utvecklingen.

Kommer bli ett spännande år!

  • Pär Gester

    O=B x K x S. Omsättning = besökarantal x konverteringsgrad x snittorder. Fila på all 3 parametrar.