Sökmotoroptimering är som träning

Många reklambyråer och webbyråer som producerar webbplatser har tyvärr inte kunskap och kapacitet att leverera sökmotoroptimering. Kunden får i de flesta fall en sökmotorovänlig webbplats istället för sökmotoroptimering. Där är det stor skillnad.

En sökmotorvänlig webbplats har bra förutsättningar att lycka på Google men det är inte sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är mycket mer än så.

SEO är som träning

Du kan jämföra det med att gå till en sportbutik och köpa träningskläder. Du blir inte vältränad bara för att du köper snygga kläder. Likadant är det med sökmotoroptimering. Bara för att du har en snyggt förpackad webbplats kommer den inte att ge resultat. Även om det är många som tror det. Tänk vad härligt det hade varit att bara kunna gå till sportbutiken köpa sina träningskläder och sedan kommer träningsresultaten på köpet. Men alla som tränar vet att det inte fungerar så.

Precis som med träning kräver sökmotoroptimering ständiga åtgärder och kontinuitet för att få resultat. Har du dessutom bra verktyg och resurser har du större chans att få ett bra resultat. Metoderna varierar och det finns många som förespråkar olika typer genvägar, men det fungerar aldrig i det långa loppet.

Väljer du att avsluta din sökmotoroptimering eller din träning blir du snart omsprungen av konkurrenterna. Hur lång tid det tar beror på hur vältränad du är samt hur mycket dina konkurrenter tränar. Men du kan räkna med att du kommer bli omsprungen. Frågan är bara när.