Reklambyråer förstår sig inte på Google

Hittade en artikel på resume, där Walter Naeslund uttalar sig om att reklambyråer inte förstår sig på Google. Jag hade faktiskt ingen aning om vem Walter Naeslund var, men hans blogg kan absolut bli något att följa framöver.

Det måste också finnas tekniker med djup kunskap om nätet och Google och då tänker jag inte på flashdesigners.
– Idag kallar man in en sökmotorsexpert som grädde på moset i slutet av processen. Det är helt fel tänkt.

Och ja, jag håller med honom, många reklambyråer skapar dyra, fina, webbsidor, men de har ingen aning om hur det ska optimeras för att generera trafik till webbsidan. Ofta har inte heller kunden denna kunskapen, utan betalar och är glad. Tyvärr.

Självklart finns det reklambyråer som är jätteduktiga på detta, men det borde vara en självklarhet för reklambyråer som skapar webbsidor åt sina kunder, att se till att de sökmotoroptimeringstänket är med från början.