Ojdå Finndomohem

2011-02-14   Sökmotoroptimering  |  1 kommentar

Ni som läst mina blogginlägg tidigare vet att jag har ett förflutet i husbranschen och besöker med jämna mellanrum hustillverkarnas webbplatser för att se vad som händer. Inget konstigt med det.

För någon vecka sedan lanserades ett nytt varumärke – FinndomoHem. Finndomohem innehåller tidigare husmodeller från Hjältevadshus och Modulenthus och ägs av Finndomogroup. Vid lansering av nya varumärket lanserades en ny huskatalog och en ny webbplats som ska ersätta det gamla från Hjältevadshus och Finndomo.

Webbplatsen har en snygg design och en trevlig presentation av hustyperna. Jag gillar även implementationen av Google Maps för att visa husvisningar och tomtvisningar. Men tyvärr har webbplatsen allvarliga brister när det gäller sökmotoroptimeringen.

Jag har inte en aning vad företaget har för webbstrategi och tankar när det gäller den digitala marknadsföringen men i och med att det är alla hjärtans dag idag så tänker jag ge dem lite gratis tips.

Se över koden nu!

Husbranschen är en tuff bransch där det är stor konkurrens mellan företagen, vilket gör det viktigt att synas där de flesta börjar sin resa nämligen i sökmotorerna. Och här blir det tufft för Finndomohem om de inte justerar sin kod. Jag bjuder på några grundläggande fel som måste justeras.

  • Webbplatsen saknar helt <description>
  • Webbplatsen saknar <h1>
  • Titlarna är inte genomarbetade
  • Relevanta sökord existerar knappt. (Sökordet ”Hustillverkare” nämns knappt inte på hela webbplatsen och jag skulle tro att företaget vill synas på detta sökord.)

Ni som har koll på sökmotoroptimering vet att det är mycket allvarliga fel, som bör åtgärdas direkt.

Plocka bort de gamla webbplatserna!

När det nya varumärket lanserades så ”försvann” även två gamla varumärkerna och deras webbplatser. Två webbplatser som funnits på Internet under lång tid och har många bra länkar som pekar till dem. Så frågan är vad hände med dessa webbplatser?

Ja, besöker du startsidan på dessa webbplatser möts du av:

Ja det ser ju ok ut.

Skulle du däremot använda en sökmotor och komma in på någon alla andra undersidor på Hjältevadshus möts du inte av detta meddelande. Utan alla undersidor finns fortfarande kvar. Vilket innebär att du kan surfa runt på webbplatsen, kanske hitta ett hus och sedan kontakta säljaren för att sedan få veta att varumärket inte existerar längre. Om du inte besöker startsidan vill säga. Testa själv vet ja.

Skulle du få upp något av Finndomos sökresultat så kommer du till en webbsida som inte existerar längre. Inte heller så snyggt med tanke på alla länkar som den webbplatsen har fått genom åren.

Peka om webbplatserna – och gör det nu!

De måste använda 301 redirect för att peka om de gamla webbplatserna till den nya. Detta kommer innebära att besökarna och sökmotorerna kommer till Finndomohem istället för två webbplatser där den ena har webbsidor som inte existerar och den andra är ett varumärke som inte finns kvar.

Använder de 301 kommer även den mesta länkkraften flyttas över till den nya webbplatsen, vilket gör att deras placeringar i Google förmodligen inte kommer tappa allt för mycket. Placeringar som de jobbat sig till genom åren. Allt detta kommer gå förlorat om det sköts rätt. Vilket inte gör det lättare för ett nytt varumärke att nå ut till nya kunder.

De kommer även att se att deras besökarantal kommer stiga kraftigt i Google Analytics då många blivande kunder fortfarande letar information om de gamla varumärkena.

Nästa steg?

När de akuta problemen är justerade bör de ta sig en ordentlig funderare hur de vill driva relevant trafik till sin webbplats. För om det inte finns en strategi för den digitala marknadsföringen är det dags att skapa en nu.

Det är nu arbetet börjar, lycka till!

Uppdaterat 2011-02-14 17:40

Upptäckte att det inte går att besöka någon av undersidorna till Hjältevadshus längre. Detta är alltså justerat – tyvärr utan att använda 301. Vilket gör att tidigare inlänkar inte räknas och man får så gott som börja om med sökmotoroptimeringen för nya varumärket.