Officiell sida, grupp eller gemenskapssida

2010-05-10   Sociala medier  |  1 kommentar

Fler och fler företag vill synas på Facebook, och det är många som ställer sig frågan om de ska skapa en officiell sida, en gemenskapssida eller en grupp för att marknadsföra sitt företag. Jag tänkte försöka reda ut skillnaderna, för det är inte självklart vilket du ska välja.

Officiell sida

Om du representerar ett företag och vill synas på Facebook, (vilket de flesta väl vill idag?) så bör en officiell sida skapas. Till skillnad ifrån en grupp så har inte en officiell sida några begränsningar på antalet medlemmar. Du får även tillgång till statistik när du är inloggad, samt statistik skickad till din e-post en gång i veckan. I denna statistiken ser du bland annat antalet besökare samt nya fans som tillkommit senaste veckan.

Men det bästa av allt är att du när du har över 25 medlemmar kan du registrera en URL i form av http://www.facebook.com/bluerange, något som alltid är härligt ur SEO-perspektiv. Den officiella sidan har även en tendens att dyka upp högt upp i sökmotorresultatet. Vilket innebär att du nu har ytterligare en plats på Google att synas på för dina kunder.

Inte nog med detta, dina nyheter som du publicerar på Facebook syns direkt i dina medlemmars egna flöde, något som inte sker i en grupp. Plus att du kan visa ditt nyhetsflöde och fans på din webbplats med hjälp av en enkel kodsnutt.

Grupp

Grupper är mer lämpade för diskussioner kring ett ämne. För att se vad som skrivs i diskussionen så måste du först gilla (gå med i) diskussionen, då dessa inte är öppna för alla. I och med att nya diskussioner och inlägg inte syns i nyhetsflödet för den enskilda individen har diskussionerna ofta en tendens att dö ut. Däremot kan du skapa interna grupper, vilket kan vara användbart t.ex för att kommunicera med en sluten grupp vid olika tillfällen.

Gemenskapssida

Facebook här även lanserat en s.k gemenskapssida. En gemenskapssida ska enligt Facebook vara en sida för dig som vill skapa en sida om ett företag/produkt/tjänst, men inte är representerar t.ex företaget officiellt. En inofficiell sida helt enkelt. Blir sidan sedan populär kommer den kunna hanteras av Facebook-gemenskapen som det så fint heter.

Krångligt? Ja, det är det verkligen, och vi får väl se när Facebook ändrar på begreppen igen, för jag tror det behövs.