Lyckas med din e-handel

Igår eftermiddag föreläste jag på ”Så lyckas du med din e-handel”. Det var Almi som anordnade och i publiken fanns det e-handlare som har startat eller var intresserade av att starta en e-handel. Mitt ämne var sökmotoroptimering och vad du kan och bör göra för att hitta besökare till din webbplats.

Det händer fortfarande att man träffar e-handlare som har lanserat en ny webbplats och tror att det ska ramla in massor av besökare redan första dagen. Det kan det givetvis göra men om du inte har möjlighet att investera massor av pengar i marknadsföring bör du se till att investera lite tid på att se till att din webbplats är bra optimerad on-page. Antingen anlitar du en expert eller försöker du lära dig en del själv, för som e-handlare måste du förstå hur webben fungerar om du ska lyckas.

Använd de gratisverktyg som finns på marknaden – Google Analytics och Verktyg för webbansvariga. Här kan du få ovärderlig statistik till din e-handel.

Fundera även på vilka sökord du vill att din webbplats ska synas på och gärna så tidigt som möjligt i projektet. Se över konkurrens, sökvolym och vilka sökord som konverterar.

Och glöm inte följa upp, mäta och förbättra.

Lycka till!