Lucas Kolping – en av de anställda

Lucas heter jag och representerar den anställde på Simons lista över SEO-personligheter. Jag arbetar som konsult på Web Guide Partner, bloggar ytterst sporadiskt på lucaskolping.se och twittrar under @lucaskolping.

Jag tycker Simons lista var träffsäker och alla hans spaningar stämde väl överens med hur jag som anställd tänker och agerar. Här följer mina kommentarer på Simons påståenden och jag ger en liten inblick i vardagen som anställd SEO-konsult.

Påstående 1: Anställda hänger mest på #svSEO hela dagarna
Vi anställda fastnade för SEO för att det består av lika delar kreativitet och kommunikation som tekniskt kunnande. På #svSEO blir denna balans väldigt tydligt, vilket är anledningen anledningen till att vi inte kan sluta scrolla i flödet; Någon av de ensamma skapar en manuell rankingalgoritm, två högljudda diskuterar passivt aggressivt för att förstärka sina egna varumärken, samtidigt som den lilla företagaren postar initierade blogginlägg om laddningstidens påverkan på rankingen.

Det är helt enkelt en bra mix av nyheter och dumheter för oss inom branschen.

Dessutom är det ett perfekt forum för oss anställda att skapa oss en uppfattning kring vilka byråer vi skulle kunna tänka oss att arbeta på. För vi anställda strävar alltid efter att hitta en ny arbetsplats med bättre anställningsvillkor.

Påstående 2: Som anställd drömmer jag om att driva något eget
ViaAnställda spenderar dagarna med att skapa värde för våra kunder. När vi ser resultaten kan vi inte låta bli att fantisera om att själva driva en e-handel eller bygga ett CMS som är bättre än det kunderna använder. Tänk vilken nytta vi skulle kunna bidra med!

Men som anställd stannar detta alltid vid en dröm. För sanningen är den att vi inte är särskilt entreprenöriellt lagda. Vi vill tvärtom få så mycket som möjligt serverat. I grund och botten vill vi inte ta större beslut än valet av kaka till kaffet under det obligatoriska fredagsfikat.

Påstående 3: Som anställd tvingas jag vara trevlig mot otacksamma kunder
Vi anställda spenderar minst lika mycket tid att försöka övertyga Googles algoritmer som att övertyga kunderna att det faktiskt är vi som ligger bakom den stora ökningen i besökare till startsidan. Det är ju ett resultat av våra canonical-taggar som ökat varumärkeskännedomen  – inte den reklamfilm som precis börjat rulla under pauserna i Idol.

Som Anställd SEO-konsult kommer vi långt på att vara duktiga i kundhanteringen. Så länge kunden känner att den får den får uppmärksamhet den betalar för, behöver vi anställda knappt veta vad PageRank är. Det finns nämligen inte en enda kund som inte smälter av snygga PowerPoints – det är en SEO-sanning lika gammal som att “content is king”.