Kolon i titeln

En av de mest viktigaste parametrarna när det gäller sökmotoroptimering är din title. Det är viktigt att den är bra och du har säkert lagt ner funderingar hur din ska utformas för att få en bra placering och klickfrekvens i sökresultatet. Jag brukar utforma titlarna med tecknet ”|” som skiljer sökord med varumärket.

På senare tid har jag sett att Google ändrar om titeln och placerar varumärket först med kolon. På en sökning på denna bloggen ändrar Google om titeln till följande:

titel

Kollar man i htmlkoden är den utformad enligt följande

<title>Sökmotoroptimering och Internetmarknadsföring | Simon Wall</title>

Som ni ser så kastar Google om och placerar ”Simon Wall” först istället för sist.

Det finns även exempel på andra webbplatser där varumärke presenteras först med kolon. Detta sker även på sökord som inte är direkt förknippat med deras varumärke.

Om det är något Google testar eller något som kommer börja användas framöver återstår att se.