Google Maps blir viktigare

2010-10-28   Sökmotoroptimering  |  5 kommentarer

Att synas på Google Maps för företag är en viktig bit som många företag missar. Är du med på Google Maps så får du på vissa sökningar även en betydande plats i kartan som dyker upp i sökmotorresultatet. Men i morse upptäckte jag att Google har justerat visningen av kartan i sökmotorresultatet, vilket innebär en del förändringar.

Tidigare såg det ut så här:

Och idag upptäckte jag att det ser ut så här:

Skillnaden är nu att kartan har flyttat ut och lagt sig över de sponsrade länkarna i stället för i organiska listan och markören har flyttats och lagt sig under sökmotorresultatet. När du sedan scrollar kommer även kartan att hänga med och lägga sig över de sponsrade länkarna – vilket innebär att klicken på de sponsrade länkarna förmodligen kommer minska. Testa själv, och skriv gärna din åsikt!

  • Niklas

    Jag tror faktiskt tvärtom. Google är ett kommersiellt företag som vill ha in pengar och de utvecklar allt för sina annonsörer och användare i första hand. Inte omöjligt att klicken på de sponsrade länkarna till höger ökar mer nu när ögat dras mer åt det hållet alt. att Google vill att annonsörerna tvingas buda aggressivare för att hamna i topp med tanke på att CPC-kostnadena i Sverige är väldigt låga i förhållande till vinsten.

  • Det var nog lite dåligt formulerat av mig, hade bråttom när jag skrev. Jag tror som dig att det blir aggressivare budgivning på att hamna i topp än tidigare om de nu håller kvar vid uppdateringen.

  • Det var nog lite dåligt formulerat av mig, hade bråttom när jag skrev. Jag tror som dig att det blir aggressivare budgivning på att hamna i topp än tidigare om de nu håller kvar vid uppdateringen.

  • Pingback: Kartan ritas om | Marknadsnytt()

  • Michael

    Jag gillar det inte alls (som webbsidemakare), som användare tycker jag det blev rörigare också och på något sätt känns det som det är något fel när kartan flyter över annat innehåll. Gör en sökning på t.ex. ”hotell jönköping”, det är ännu värre.