Google Adwords – bäst köpt trafik

2015-10-04   Google Adwords  |  Ingen kommentar

gmail

Det pratas mycket om annonsering på Instagram just nu vilket är självklart då det är en ny möjlighet som öppnas upp för företag. Många hoppar på och testar och det ska bli intressant att se hur det är att räkna hem investeringen framöver. De företagen som lyckas få tillbaka sina investerade kronor är det bara att gratulera.

Nya möjligheter att annonsera och driva relevant trafik är alltid intressant men i mina ögon är det fortfarande Google Adwords det bästa och enklaste sättet att köpa och driva relevant trafik till en webbplats. Trafik som konverterar och i slutändan genererar köp.

För ett tag sedan lanserade Google Adwords möjligheten att i deras gränssnitt annonsera för användare som använder Gmail. Annonserna syns under fliken kampanjer i Gmail och du kan själv styra vilka som ska se annonserna genom demografi, ämnen och sökord. Att använda sig av sökord innebär att det t.ex finns möjlighet genom att lägga till konkurrenters varumärke som sökord och då synas när någon fått ett mejl av konkurrenten.

Att annonsera för användaren i deras inkorg påminner en del om annonseringen i displaynätverket som Google även erbjuder. Även det en riktigt bra funktion.

Det bästa med Google Adwords är att det är så enkelt att se om du kan räkna hem din investering då du på ett enkelt sätt kan se kostnad och intäkt. Går du plus är det bara att försöka driva ännu mer trafik samtidigt som du försöker behålla kvalitén. Att testa nya möjligheter att driva trafik och försäljning tycker jag är helt rätt men du måste också kunna räkna hem din investering och där är det inte mycket som slår en bra kampanj i Google Adwords givetvis i kombination med en bra sökmotoroptimerad webbplats. I alla fall inte än.