Fokusera inte på placeringarna på Google

2010-10-05   Sökmotoroptimering  |  6 kommentarer

Att ligga etta på Google med sina utvalda sökord är något som alla vill med sin webbplats. Detta är något som jag tycker får för mycket fokus emellanåt för det är inte placeringarna på Google det handlar om utan det är relevant trafik som är det vikitga. Trafik som på webbplatsen utför ett köp eller ett annat uppsatt mål.

En webbsida ska helst sökmotoroptimeras för ett sökord och det gäller det att välja rätt sökord. Har du en ny webbplats inom en konkurrensutsatt bransch ska du satsa på en sökfras där det inte är så stor konkurrens och där du har chans att hamna i toppen på Google. Men glöm inte bort att titta hur mycket sökningar det är på sökordet du väljer att arbeta med. Och här måste du göra ett val. Har du chans att hamna i toppen på ett konkurrensutsatt sökord med mer sökningar får du mer trafik än om du hamnar i toppen på sökorden med mindre konkurrens och lite trafik. Men hamnar du långt bak i resultatet på det konkurrensutsatta sökordet kanske du inte får någon trafik alls.

Tänk på

  • Konkurrensen – Finns det en chans för din webbplats att nå toppen på sökordet eller ska du satsa på ett mindre konkurrensutsatt ord
  • Antalet sökningar – Väg konkurrensen mot antalet sökningar. Har du tur hittar du för dig ett relevant sökord med mindre konkurrens och många sökningar
  • Uppbyggnaden på din webbplats – Sökmotoroptimera för dina sökord och bygg upp mycket relevant innehåll med en bra och logisk struktur
  • Konverteringen – Satsa på sökord som innebär att besökarna utför sina mål på webbplatsen
  • Mät och förbättra – Följ upp statistiken, justera, mät och förbättra hela tiden för att få ett så bra resultat som möjligt
  • Ge inte upp – Det tar tid och ge inte upp utan utöka med innehåll och jobba hela tiden aktivt med din sökmotoroptimering

Uppdaterat: För att se antalet sökningar och konkurrens använd Google Keyword Tool.

  • Niklas

    Jag tycker din rubrik är riktigt bra! (Även bloggposten för övrigt). För de som jobbar med SEO är det ingen nyhet, men kanske för de som inte arbetar aktivt med det. Sen brukar jag ransonera att affärsmålet är det viktiga. Vad vill vi uppnå med investeringen eller insatsen? Relevant trafik är nyckeln för att nå dit. Även höga positioner. Genom att sätta affärsmålet i centrum har vi alltid ett utgångsläge att utgå ifrån. Tex öka konverteringar:)

  • Tackar – och som du förstår av mitt blogginlägg så håller jag helt med dig.

  • Håller med dig. Long tail kan ju exempelvis ge väldigt bra trafik från massa nischade träffar. I kombination med att ligga bra till på mer konkurrensutsatta sökord så är det ju mumma 🙂 Vad mäter du antalet sökningar som görs på olika ord med?

  • Kanske borde ha med det i inlägget. Använder Keyword Tool https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

  • tack för ett riktigt läsvärt inlägg. där har jag något att fundera på eftersom jag är ny i gamet för att optimera mina sidor.

  • Nämnvärt är ju att Google Keyword Tool inte har så exakta siffror. Rankar man #1 för en fras som enligt verktyget har 50k sökningar i månaden så ska man inte vänta sig så mycket trafik.