Bloggen som SEO-verktyg

2010-09-22   Sökmotoroptimering  |  3 kommentarer

Christian på Disruptive publicerade för ett tag ett blogginlägg som handlade om ”Hur bloggen kan fungera som ett bra SEO-verktyg” där han även publicerade en mycket bra video som du bör titta på om du inte gjort det:

Idag kom det en uppföljning från Christian där han har frågat SEO-experter om vad de tycker om bloggen som SEO-verktyg. Ett bra blogginlägg med många bra kommentarer och åsikter. Jag tänkte passa på att ge min kommentar på det hela.

Varför du ska Blogga

Många företag lägger ofta ner väldigt mycket pengar och energi för att en webbplats ska se bra ut. När webbplatsen sedan är lanserad så händer det kanske inget med den på tre år förrän det är dags att lansera en ny. Vilket är fel. En bra webbplats är en webbplats som justeras och förbättras hela tiden för att på bästa sätt uppnå sitt syfte. Syftet kan vara att bara informera om kontaktuppgifter eller sälja någon produkt och för att göra detta så måste webbplatsen generera relevant trafik. Och relevant trafik kommer du att få om du skapar en blogg.

Varje nytt blogginlägg på din blogg blir en ny ingång till din webbplats i och med att varje webbsida indexeras av sökmotorerna och förhoppningsvis innehåller blogginlägget relevant text för att driva trafik till din webbplats. Så bloggar du mycket så kommer din webbplats snart innehålla väldigt mycket mer innehåll som har chans att få en bra placering på sökmotorerna.

En av de viktigaste och svåraste bitarna inom SEO är att få andra att länka till din webbplatsen, men med hjälp av bloggen har du möjlighet att skriva något utöver det vanliga för att få andra att länka till dig. Här finns det massor av knep att ta till och det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser. Mitt tips är att läsa Jesper Åströms inlägg där han tar upp några punkter som är värda att läsa igenom.

Så mitt tips är – börja blogga nu och ha tålamod för det tar tid att få besökare till sin blogg! Och ja, det går skapa en blogg för precis alla branscher och ämnen!

  • Rudolf

    Jag brukar säga att investera i innehåll för företag är en av de mest lönsamma investeringarna man kan göra, för innehll är inte dyrt och nyttan är väldigt stor pga söktrafiken och att man stärker sin webplats gradvis i google!

  • Ja det ligger mycket i det. Det är väl nästan det vanligaste problemet på en webbplats idag att det är för lite relevant innehåll för att få en bra placering.

  • Pingback: Tweets that mention Bloggen som SEO-verktyg | Simon Wall -- Topsy.com()