Att välja rätt sökord

2010-07-01   Sökmotoroptimering  |  6 kommentarer

Frågan varför en webbplats inte syns på Google när sökningar görs på ett specifikt sökord är en fråga som ofta dyker upp, och många tycker det är märkligt att många webbplatser som är ”dåliga” syns före deras egna webbplats. För det borde väl Google ändå förstå att deras webbplats är betydligt viktigare än många av webbplatser som ligger före dem i sökmotorresultatet. Tyvärr fungerar det inte så. Det Google gör i sitt sökmotorresultat är att placera webbplatserna i ett så relevant resultat som möjligt.

Oftast placerar sig en företagswebbplats etta på företagsnamnet. Och det är bra, men de kunder som söker på ditt företagsnamn vet förmodligen redan om er existens, och i första hand vill du nå ut till kunder som även söker på andra sökord, och inte vet om att det är just er dem letar efter. Inte än i alla fall.

Och det är här valet om att välja rätt sökord kommer in. Ett mycket viktigt val som bör göras på ett så tidigt skede som möjligt, så att du kan utforma din webbplats därefter. För om du jobbar på rätt sätt med dina sökord så kommer nya besökare hitta till din webbplats, besökare som förhoppningsvis även blir nya kunder.

Jag har här skrivit ihop lite tips på vad du ska tänka på när du ska göra ditt val av sökord.

Hur stor är konkurrensen på sökordet?

Om det är en liten konkurrens på sökordet är möjligheten att hamna högt upp i sökmotorresultatet stor om du lägger ner tid på sökmotoroptimeringen. Men om det däremot är en hög konkurrens på det utvalda sökordet så bör sökordet utökas med ett sökord till, möjligtvis ortsnamnet om det är relevant för webbplatsen. Konkurrensen minskar betydligt och det blir mer relevanta sökningar. Försök att hitta så specifika sökord som möjligt och var inte för bred i ditt val.

Hur många sökningar sker det på sökordet?

Är det många sökningar på sökordet så är ofta konkurrensen högre, men det behöver inte vara så. Det finns kanske många bra sökord med liten konkurrens och många sökningar som passar din webbplats.

Vad söker dina besökare på idag?

Använd ditt statistikverktyg  för att se hur dina besökare söker idag för att hitta er webbplats. Möjligtvis finns det ett par guldkorn bland dessa orden som du kan jobba vidare med. Några av sökorden bör kanske ha en egen landningssida där innehållet är sökmotoroptimerat för dessa orden.

Välj relevanta sökord

Vill du synas på sökordet så måste innehållet vara relevant i förhållande till sökordet, annars kommer du aldrig få ett bra resultat i sökmotorerna. För när du väl har valt rätt sökord, så ska du bygga din webbplats så att den kommer etta på Google.

Använd Googles verktyg

Använd Googles sökordsverktyg samt Google Trender. Det är två bra verktyg som ger en bra uppfattning för hur stor konkurrensen är samt hur många sökningar det görs. Utnyttja funktionerna i Google Webmaster Tools, för att få mer information om antal sökningar och placeringar. Googla även dina sökord för att se vad Google visar som förslag när du börjar skriva ditt ord.

Följ upp statistiken

Följ upp statistiken från ditt statistikverktyg och se hur dina besökare beter sig på din webbplats efter de har hittat till webbplatsen från Google. Hittar besökaren informationen de letar efter? Hur länge stannar dem?  Det går alltid förbättra resultatet genom att hitta nya sökord, förändra de gamla och se om det ger bättre resultat.

  • Intressant att läsa. Om man är helt unik på sitt företagsnamn, rekommenderar du då att man istället borde placera nyckelordet i H1? Kommer du även gå igenom hur man kontrollerar konkurrensen för ett nyckelord?

  • Bra och tydlig genomgång!

  • Tackar!

  • När det gäller H1:an så får du ju ytterligare ett ställe att jobba med ditt sökord om du använder ordet även i H1:an, vilket kan vara att föredra på undersidor.

    Det är mycket möjligt att det kan bli ett mer inlägg kring konkurrensen kring sökord, absolut.

  • När det gäller H1:an så får du ju ytterligare ett ställe att jobba med ditt sökord om du använder ordet även i H1:an, vilket kan vara att föredra på undersidor.

    Det är mycket möjligt att det kan bli ett mer inlägg kring konkurrensen kring sökord, absolut.

  • Pingback: Dyk under ytan och analysera mera! | Sara Öhman()