Att dela skrivbord och grundläggande värderingar med Simon Wall

Denna bloggposten är skriven av min kära kollega Andreas Söderman, som förutom att vara grym på sökmotoroptimering även kan allt som är värt att veta om bandy och clementiner.

strutensimon

Första gången jag hörde talas om Simon Wall var när jag hade praktik på en större offentlig organisation i Jönköping. Organsationen använde fortfarande Simon Walls gamla e­postadress för att logga in på Google Analytics och jag funderade på vem denna Simon Wall kunde tänkas vara. Så här, några år senare, så förstår jag bättre varför en inte gärna släpper Simon Walls vakande ande över sitt Google Analytics­konto.

Lärde mig snabbt

När jag började på Noga i maj 2014 hade jag ingen direkt erfarenhet av sökmotoroptimering utöver lite grundläggande i samband med webbutveckling. Men tack vare att jag fick sitta vid skrivbordet i jämte den kanske mest erfarna av alla aktiva inom SEO i Jönköping så kunde jag mycket snabbt komma in i arbetet och lära mig det hela från grunden.

Denna person var alltså Simon Wall, han den där med Google Analytics­kontot. Han den där som jag snabbt insåg var väldigt bra på sitt arbete men som jag också delade flera viktiga värderingar med, varav åtminstone en var särskilt viktig för arbetet. Värdet av att ta hand om sina kunder. Det låter förvisso som en självklarhet och som borde vara det, men där det finns många exempel på att det dessvärre inte är det. Jag tycker att det viktigaste ansvaret i mitt yrke är att ta hand om mina kunder och att alltid leverera något som ger dem värde, en inställning som delas av Simon.

Utvecklat våra kundmöten

Den inställningen ledde bland annat att vi under 2015 på allvar utvecklade våra kundmöten och att vi försökte träffa så många som möjligt av våra kunder. Simon och jag har tillsammans i genomsnitt varit ute på ett kundmöte i veckan sedan januari och ytterligare ett antal på egen hand. I en bransch som genom åren har handlat väldigt mycket om telefon, oklara bolag och anonyma rapporter tycker vi det är oerhört viktigt att mitt under leveransperioden träffa kunderna utan att det är ett måste, att ha en trevlig stund tillsammans och prata om allt möjligt. Att inte bara träffas i syfte att diskutera placeringar på Google eller införsäljning av nya avtal. Vi värdesätter det och jag hoppas att våra kunder också värdesätter det.

När vi dessutom har kunder som spänner över så många olika branscher och inriktningar är det otroligt intressant att höra kunderna berätta om hur deras verklighet ser ut och få höra erfarenheterna de har att komma med. Jag är övertygad om att några av kundmötena jag har haft under 2015 kommer vara de mest givande jag någonsin har haft. Dessa möten gör oss till bättre på att hantera kunderna och deras projekt och jag tror det höjer värdet på den tjänsten vi erbjuder. Det bygger nämligen det förtroende som jag tycker är helt ovärderligt för att ett SEO­projekt ska bli lyckat.

Nu får jag dessvärre fortsätta åka på dessa möten utan Simon Wall, eftersom han går vidare till nya utmaningar och jag får en ny bordskamrat. Det är givetvis tråkigt, eftersom Simon är en person jag har lärt mig mycket av, utvecklats vid sidan av och framförallt haft väldigt roligt tillsammans med. Men för mig är det en självklarhet att fortsätta ha många och regelbundna kundmöten och jag säker på att även Simon Wall kommer ha det. Förhoppningsvis korsas våra vägar någon gång igen och kanske sitter vi någon gång igen vid skrivborden i jämte varandra, så att vi kan åka på nya möten eller bara för att hans ande ska vaka över ännu ett Google Analytics­konto.