Anebyhus – tips för en bättre sökmotoroptimerad webbplats

2010-06-21   Sökmotoroptimering  |  3 kommentarer

Jag har tidigare arbetat som Webbstrateg åt Myresjöhus & Smålandsvillan – och jag var då ansvarig för båda varumärkenas webbplatser. Under denna tiden blev det ständigt många besök på konkurrenternas webbplatser. Detta är webbplatser som jag fortfarande gärna besöker, och förra veckan såg att jag att Trivselhus hade uppdaterat sin webbplats, och även Anebyhus har gjort en uppdatering, med hjälp av Ny reklam.

I och med att jag själv har lagt ner mycket tid och energi på strategi och sökmotoroptimering för Myresjöhus och Smålandsvillan så tycker jag det är väldigt intressant att klicka runt på de nya webbplatserna för att se hur de är uppbyggda. Men också se hur löst de olika problemen som finns för husföretagen, t.ex hur de marknadsför sina husvisningar, lokala kontor, hustyper och visar upp sina lediga tomter. Men också givetvis hur de jobbar med sin sökmotoroptimering.

Och jag tänkte ge mina tips till Anebyhus när det gäller sökmotoroptimering, vad jag tycker de ska göra för att få en ännu bättre webbplats ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv. Detta är bara några små tips, och det finns mer att jobba med, förutom dessa Varsågoda Anebyhus!

Välj ett sökord per webbsida

Idag används sökord som ”hustillverkare”, ”huskatalog”, ”trähus” och ”bygga hus” på många webbsidor, och då framförallt i titlarna. Ni måste välja ut ett relevant sökord per webbsida som ni jobbar med. På en webbsida där det går att lista era lediga tomter bör ni inte jobba med sökord som ”huskatalog” och ”hustillverkare”, utan fokusera på ett relevant sökord per webbsida.

Det är rätt tuff konkurrens på sökord som ”hustillverkare” och ”bygga hus” och för att ni ska ha en chans att ranka bra på dessa sökord så måste ni ha ett relevant innehåll. Är det en webbsida som ni vill ska ranka på sökordet ”hustillverkare” så måste ni ha ett innehåll som nämner sökordet i texten. Försök även att jobba med länkar, både externa och interna som pekar till denna webbsidan, och då helst med just ordet ”hustillverkare” som länktext.

Skriv om era titlar

Startsidan har idag en titel som är ”En kärleksaffär som varar för evigt | Anebyhus” – vilket inte är att föredra. Titeln bör innehålla ert sökord för startsidan, och jag tror inte det är så många som googlar på ”kärleksaffär” när de väljer att leta hustillverkare på Google.  Även om det givetvis vore gulligt.

För att se hur Google har indexerat er webbplats så sök på site:www.anebyhus.se. Så här såg det ut när blogginlägget skrevs

Indexerade sidor hos Anebyhus

Skriv om era beskrivningar

På många av webbsidorna är beskrivningen likadan, samt att den på många webbsidor är alldeles för lång. Se till så att beskrivningen är en kortfattad och unik beskrivningen av webbsidan, och att den är runt 160 tecken lång.

Se över era rubriker

Använd bara en <h1>-rubrik per webbsida, och försök att använda sökordet i rubriken. Underrubrikerna ska vara utformade med <h2> och <h3>

Justera era URL:er

Istället för URL:er som t.ex http://www.anebyhus.se/index.php?id=85&tx_anebyhushouse_pi1[showUid]=37&cHash=889e51565090441316510e2fb3806d2e bör det vara http://www.anebyhus.se/vara-hus/sjalvklara-villor/ både för att underlätta för sökmotorerna och användarna.

Mer?

Detta var mina små enkla tips, där det sista med att justera URL:er kanske är lite svårare att genomföra än de andra. Vill ni ha mer tips Anebyhus – så är det bara kontakta mig.

Jag måste även passa på att ge ett tips till Trivselhus – när jag ändå är igång. Stäng av ljudet!! Det är jättetrevligt med en inspelad man/kvinna som pratar när jag besöker webbplatsen, men låt mig själv välja om jag vill höra budskapet eller inte. Som det är nu så skrämmer ni ju livet av era besökare varje gång de besöker er nya fina webbplats!

Det är nästan så man saknar husbranschen ibland, men bara ibland…