Akta er för dåliga länkar

2014-01-20   Sökmotoroptimering  |  1 kommentar

lankar

Mer och mer företag som vill ha hjälp med framförallt sökmotoroptimering har köpt tjänsten tidigare av andra leverantörer. En del är missnöjda för att de inte fått bra resultat och en del företag vill testa en ny leverantör av andra anledningar. Inget konstigt med det.

Det som blir vanligare är att fler webbplatser allt oftare har en onaturlig länkprofil. En länkprofil som inte gillas av Google och som har inneburit att Google har eller kommer straffa webbplatsen. Dessa länkar kommer från tidigare leverantörer av sökmotoroptimering som bara har pumpat på med länkar av dålig kvalité. Det kanske fungerade då, men det fungerar inte idag.

Detta innebär att det blir allt vanligare att rensa upp bland gamla spamlänkar från tidigare leverantörer istället för att fortsätta med nya länkaktiviteter.

Google skriver själva om hur inkommande länkar kan påverka en webbplats negativt:

Exempel: du eller en sökmotoroptimerare (SEO) som du har anlitat har byggt dåliga länkar till din webbplats via betalda länkar eller andra länkupplägg som bryter mot våra kvalitetsriktlinjer. Först och främst rekommenderar vi att du tar bort så många spamlänkar och länkar av dålig kvalitet som möjligt från webben.

När du har gjort allt du kan för att ta bort spamlänkar och länkar av dålig kvalitet från webben och inte kommer längre, kan du avvisa återstående länkar. Det innebär att du ber Google att inte ta med vissa länkar i beräkningen vid bedömningen av din webbplats.

Arbeta långsiktigt

Alla webbplatser som har ett par år på nacken och tidigare har köpt SEO av någon leverantör har allt oftare dessa spamlänkarna i sin länkprofil. I vissa fall klarar sig webbplatsen i andra fall inte, oavsett vilket är det en bra idé att arbeta långsiktigt och försöka rensa upp bland spamlänkarna för att få en bättre länkprofil.

När du arbetar med stora välkända varumärken är det omöjligt att lägga ner tiden att kontakta alla webbansvariga och få dem att ta bort inkommande länkarna. Du skulle få lägga ner oändligt med tid för att få bort dem. I stället får du avvisa länkarna som du tror skadar webbplatsen. Detta gör du med Googles egna verktyg.

Har du köpt SEO innan av någon leverantör ska du analysera din länkprofil ordentligt. För även om det fungerade för ett par år sedan kan Google straffa dig idag.