3 måsten för din webbplats

2015-05-31   Webbanalys  |  Ingen kommentar

computer

1. Bestäm tydliga mål

Redan från början måste det vara tydligt vad ni har för mål med er webbplats. Är det en e-handel är det nästan alltid fokus på försäljning. Men hur mycket ska ni sälja för att nå ert mål? Svaret är inte så mycket som möjligt, utan bestäm en siffra som ni gemensamt har som mål.

Är det inte en e-handel vill ni att webbplatsen ska generera någon typ av affärsnytta tillbaka, kanske är det ett inskickat formulär eller prenumeration på nyhetsbrev. Oavsett vilket mål ni bestämmer så skriv ner era målsättningar så alla arbetar mot samma mål, och glöm inte titta tillbaka för att se om ni uppnådde målet.

2. Mät rätt

De flesta har idag Google Analytics installerat och det är ett måste för att kunna mäta och följa upp sin statistik. Men Google Analytics är också väldigt mycket siffror vilket kan innebära att många inte vet vilka siffror de ska fokusera på. Sätt upp en instrumentpanel med dina nyckeltal och följ dem minst varje vecka för att få en bra överblick.

3. Driv bra trafik

Det är väl ingen överraskning att sökmotoroptimering är ett måste för att du ska få en ökad synlighet, bättre trafik och i slutändan mer affärer på din webbplats. Men se till att arbeta med sökmotoroptimeringen aktivt hela tiden, ha koll på dina positioner och vad dina konkurrenter gör. Finns det möjlighet så komplettera med att köpa trafik genom Google Adwords, det är ett utmärkt sätt att hitta nya kunder och öka sin affärer.