Om ni inte har läst blogginlägget ”De 10 värsta missarna du kan göra på din site” på sokmotorkonsult.se rekommenderar jag er att göra det. Ett mycket bra blogginlägg som slutar med meningen ”Sluta snåla med din SEO”. Och där tänkte jag börja.

Google är ditt digitala skyltfönster idag oavsett om du vill eller inte. Det är bara gilla läget. I det här skyltfönster har du stora möjligheter att hitta kunder. Är det en potentiell kund som tar en titt i skyltfönstret ”billiga lampor” vill du givetvis synas där om det är just billiga lampor du säljer i din e-handel. Men detta vill också dina konkurrenter och du kommer förmodligen få dela skyltfönstret med några av dessa. Tyvärr. Men det är bara att acceptera och försöka ta så mycket plats som möjligt. För ju mer plats du tar desto mindre får dina konkurrenter.

Om du inte är helt ensam i skyltfönstret måste du få besökaren att handla av just dig. Och där är produktbilderna och produkttexterna otroligt viktiga. För när besökaren har valt att besöka dig, ta då hand om besökaren på bästa sätt. Ge dem tydlig information om dina produkter annars sticker de snart vidare till nästa företag i skyltfönstret.

Det finns tyvärr många som snålar med sin information och sökmotoroptimering vilket innebär att det läggs ner mer resurser på design och häftig funktionalitet. Sluta med det! Börja skapa ett bra sökmotoroptimerat innehåll, med bra texter och fotografier och se till att ta så mycket plats som möjligt i det digitala skyltfönstret.

  • http://www.facebook.com/magnus.brath Magnus Bråth

    Kul att du tog upp tråden. Ofta är det precis som du säger innehåll som det snålas med, det är ju dyrt att skapa bra content men det är verkligen farligt att snåla där.

  • http://twitter.com/SamuelSylvander Samuel Sylvander

    Ett ständigt dilemma. Fokus på sökmotoroptimering eller funktion? De flesta börjar med funktion och glömmer textinnehållet.